onsdag 13 mars 2019

Samtal kollegor emellan


 

Samtal kollegor emellan

A:  Hej! Vad känner du till om Rehabkoordinatorer i primärvården (REKO) ? 

B:  Hej! Väldigt lite, egentligen ingenting, bara hört dig nämna ordet några gånger.

A: Är det ok att jag berättar lite om dem och om projekt kollegial handledning i Motiverande samtal, MI, för Rehabkoordinatorer som pågår på APC ? 

B: Ja, gärna, jag har några minuter.

A: Rehabkoordinatorns uppdrag är att underlätta för personer som är sjukskrivna, särskilt de med risk för att bli långvarigt sjukskrivna, att återgå till arbete/sysselsättning. REKO är länken mellan patienten och läkare, arbetsgivare, försäkringskassan och samordnar många samtal/möten med alla dessa.

För att möjliggöra en god samverkan kring patienten har landstingen i överenskommelse med regeringen, successivt utvecklat funktionen inom hälso- och sjukvården. Det finns idag cirka 60 REKO i Stockholms primärvård. De är oftast anställda på en primärvårdsrehab, men utför uppdraget på husläkarmottagningarna. För att underlätta för patienter med psykisk ohälsa att återgå till arbete/sysselsättning får alla REKO gå en kurs i försäkringsmedicin 7,5 hp och grundkurs i MI.

Att använda MI, som är en samarbets- och målinriktad, evidensbaserad samtalsstil, kan vara till hjälp för patienten att i samtalet utforska och formulera sina egna möjligheter, skäl och förmågor till att återgå till arbete/sysselsättning. Följsamheten kan därför öka.

B: Hur kan det vara möjligt ? 

A: Jo, för att samtalsstilen MI genomsyras av MI-anda dvs medkänsla, empati, betonande av autonomi och acceptans och alltid är värderingsfri. Så när du hört detta, vad tänker du om det alltså om att REKO använder MI och går på handledning i MI ?

B: Oj, jag hade inte en aning ens om att REKO fanns i primärvården, än mindre att de uppmuntras använda MI, det var intressant, men vad ska då detta projekt leda till ?

A: Syftet med projektet är att öka kompetensen och stärka tilltron till den egna förmågan  att genomföra MI-samtal med patienter med psykisk ohälsa. Forskning visar att effektivaste sättet att lära sig MI är genom att delta i kollegial regelbunden handledning i MI, efter avslutad grundkurs. I detta projekt, möts deltagarna i mindre grupper: 4 ggr /år, 2-3 timmar /tillfälle och lyssnar på  varandras inspelade samtal, kodar och ger varandra återkoppling i MI-anda.

Syftet är också att kvalitetssäkra samtalsstilen MI. I MI gör man detta genom att skicka in autentiska samtal till kodningslab. Kodningslabbet ger objektiv återkoppling på REKO:s samtal med patienterna som gett sitt skriftliga samtycke till inspelning. Vad tänker du nu om detta?

B: Det låter spännande, ambitiöst men också svårt, hur ska man kunna rekrytera deltagare och få folk att våga skicka in samtal för kodning ? Det verkar vara en utmaning!

A: Rekrytering är svårt, idag ser det ut som REKO har alltmer att göra och just därför kan det vara bra att använda MI. Tanken med MI är, som sagt, att underlätta i arbetet, inte att ”göra en sak till ”. Då samtalen är strukturerade och fokuserade på patientens motivation så kan de också bli effektiva. Ett MI-samtal behöver inte vara långt. Genom att delta i handledningen stärks, förhoppningsvis, tilltron till den egna förmågan att använda MI så man vågar spela in samtal och skicka till kodningslab.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så kan ett samtal låta om man använder verktyget FGF som vi ofta använder i MI vid information i dialog. FGF står för:

Framkalla; dvs fråga vad hen vet om ämnet, framkalla hens kunskap om det

Ge (behandlaren ger information)

Framkalla; fråga vad hen tänker/känner till om ämnet efter att fått/ gett informationen ( dvs framkalla hens tankar och känslor om ämnet).  

Det är mer hjälpsamt att personen blir stärkt än att ”förmedlaren” får känna sig ”duktig” så vi bekräftar gärna personen ” Du kan en hel del om detta! ” Om det behövs att vi ger information ber vi om lov att få göra det till exempel ”är det ok att jag berättar vad jag känner till om…? ” Oftast får vi lov.

FGF går utmärkt att använda med patienter vid information i dialog. Man talar i MI om två ”experter” vid mötet: patienten som är experten på sitt liv och behandlaren som expert inom sitt yrkesområde. Och dessa två samarbetar, samtalet sker i dialog. FGF och andra verktyg får du lära dig att använda på grundkursen i MI och på den kollegiala handledningen i MI. Vill du veta mer om projekt kollegial handledning i MI för REKO ? Eller delta? Det finns platser kvar! Hör av dig till mig: anne. claesson@sll.se.

Kollegial handledning finns även på APC för all vård-rehabpersonal med samma upplägg och innehåll  och leds av MI-ambassadör och leg. dietist Jenny Lindrot. Gruppen startade den 19 februari, med 4 deltagare, plats finns kvar om du vill delta. Kostnadsfritt. För mer information om det kontakta jenny.lindrot@sll.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar