torsdag 30 april 2020


BLOGGINLÄGG APRIL 2020:
Hej!
Här kommer ett  MI-inlägg i Corona-tider: Nu ser vi människor göra stora beteendeförändringar tex om hur vi rör oss i samhället, hur vi umgås och hälsar på varandra, hur vi tvättar händerna och det är intressant att studera och lyssna på hur olika människor kan uppfatta samma information (här: nationella rekommendationer) och vad man gör med informationen. Hur kan man motivera till att  följa rekommendationer ? Hur kan man göra för att hålla ut och fortsätta följa rekommendationerna under längre tid ?

Kanske är det så att MI behövs mer än någonsin. MI innehåller ju flera verktyg och  för att inte tala om själva MI-andan för att öka följsamhet och minska på motstånd till att göra förändringar. MI har  också verktyget FGF för information i dialog för att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hur minska smittspridning och därefter utforska var personen befinner sig motivationsmässigt om ämnet tex med hjälp av skalfrågor om beredskap att göra förändringen och vidmakthålla den.

Det vore intressant att höra från dig som använder MI hur det går och vad som är hjälpsamt i samtalen när det gäller motivationen till ovan, vad säger du?

Vill gärna flagga för Liria Ortiz bok ”MI vid pandemier”, här kommer länk till boken som Liria generöst delar med sig av:

I en handledningsgrupp för REKO hade deltagarna läst boken och tyckte den hade många bra konkreta exempel, särskilt i arbetet som REKO, på hur man kan arbeta med sin  egen rättningsreflex med hjälp av MI i samtal  med patienter. Hur man med hjälp av olika  MI- verktyg ( tes BÖRS) kan utforska tillsammans med patienten hur hen ser på situationen och på att eventuellt göra beteendeförändringar. Genom att reflektera, sammanfatta och bekräfta hens styrkor och resurser kan man visa empati och acceptans. 

Vad händer i MI-teamet på APC?
Vi arbetar på enligt planering. Det mesta numera digitalt. Vi har grupphandledningar i grundkurserna via Skype vilket fungerar väl enligt både deltagare och handledare samtidigt som alla vittnar om att man ser fram emot att ses fysiskt igen. Vi hoppas det blir snart.
I handledningsprojektet för REKO har vi också grupphandledningar via Skype och planerar fortsätta med det under majmånad då även projektet kommer att utvärderas med hjälp av fokusgruppsintervjuer via Skype och enkäter för de deltagare som nu gått i handledning under ca 12 månader. Det blir spännande att se vad utvärderingen kommer att visa !

Vad är på gång till hösten i MI-teamet?
Nyhet blir workshops om MI, eventuellt digitalt, med olika teman: Exempelvis hur man kan använda MI för att:
·         bemöta dissonans/ motstånd
·         locka fram motivation
·         skapa partnerskap och öka samarbetet i det personcentrerade förhållningssättet.
Håll utkik på vår hemsida om inbjudan till dessa tillfällen, det är kostnadsfritt och först till kvarn, begränsat antal deltagare. Vi tar gärna emot fler förslag på vad du skulle önska att vi tog upp för teman.

Vi arbetar också med att ta fram en delvis digital grundkurs i MI och undrar hur intresse ser ut för en sådan: skulle du vilja delta i en test-körning av en sådan kurs?
Kursen skulle pågå ca 4 månader med en heldags träff fysiskt på APC, då vi övar på MI.  Kursen avser att motsvara vår 3,5 dagars kurs så det blir mycket självständigt arbete dvs att läsa in sig på teori-delar och reflektera över dessa och titta på demofilmer om MI. Kursen planeras också innehålla två hemuppgifter: att spela in samtal med kollega/anhörig och försöka använda MI; vilket man får återkoppling på i  mindre grupp, digitalt eller fysiskt för att reflektera över sina MI-färdigheter. Håll utkik på vår hemsida  mer information om detta som har efterfrågats av många.

Lite om MI-verktyg:

BÖRS står för Bekräfta - Öppna frågor - Reflektioner och Sammanfattningar och används  genomgående i ett MI-samtal för att skapa bra samtalsklimat grundat på samarbete om att utforska kring och stärka en persons egna skäl till att göra förändring.  Man talar i MI om att sträva efter MI-melodin som  består av att vi försöker göra dubbelt så många reflektioner som frågor vilket kan möjliggöra för personen att höra sina egna ord, vilka spelar stor roll i förändringsprocessen. Med reflektionerna visar vi också på empati  vilket är av stor betydelse för att förändring kommer att göras av patienten.

Skalfrågor används i MI för att ta reda på var patienten befinner sig motivationsmässigt och för att framkalla mera motivation. Motivation  både består av att vilja och att tro sig kunna göra så delar man upp det i frågorna: ”Hur viktigt är det för dig att göra förändringen på en skala från 0-10 ?” och ”Hur säker är du på att du klarar av att göra förändringen på en skala från 0-10 ?” När vi vet svaret finns det följdfrågor som tex ”Så du säger en 5:a, hur kommer det sig att du inte säger en 2-3.a?” eller ” Vad skulle du behöva för att sätta en högre siffra?”. Dessa frågor syftar till att locka fram mer motivation.  Slutligen kan vi fråga” Hur beredd är du på att göra förändringen på en skala 0-10? ”

FGF står för Framkalla - Ge –Framkalla – ett verktyg för utbyte av information
Först ber vi om lov att tala om ämnet tex ” är det ok att vi talar några minuter om din rökning?  Därefter:
F= Framkalla vad hen vet om ämnet, tex ” Vad känner du till om rökningens negativa konsekvenser ? ”
G= Ge information, sakligt och kortfattat , tex ” Forskning visar att…
F= Framkalla  vad hen tänker om informationen, tex ” vad tänker du nu när du hört detta, hur blir det för dig? ”
FGF handlar om information i dialog  vilket möjliggör samarbete och kan framkalla motivation.

Kommentera gärna inlägget, detta forum är till för dialog. Välkommen hit !
Hälsar MI-teamet 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar