torsdag 9 januari 2020


Blogginlägg 2020-01: Om projekt Kollegial handledning i MI för rehab-koordinatorer

Varför detta projekt ?

Den psykiska ohälsan ökar i samhället och enligt Försäkringskassan står psykisk ohälsa för ca hälften av alla sjukskrivningar i Sverige. Psykisk ohälsa medför stort mänskligt lidande och stora kostnader för samhället enligt SKR och därför finns den relativt nya och viktiga funktionen rehab-koordinator (REKO) i vården med syfte att, så tidigt som möjligt i sjukskrivningen, koordinera insatser för att patienten ska kunna återgå i arbete/sysselsättning. Funktionen är utvärderad 2018 av HSf.

 

Samtalet är REKO:s främsta verktyg. För att underlätta för patienten att förändra sina levnadsvanor tex öka fysisk aktivitet för att uppnå förbättrad psykisk hälsa för att kunna återgå i arbete kan Motiverande samtal, MI, användas.

MI är en evidensbaserad, personcentrerad samtalsstil som REKO bör kunna.  

 

Varför det? Studier visar att följsamheten kan öka och motståndet minska då ”MI-utövaren”  strävar efter att ge patienten möjlighet att formulera och förankra sina egna skäl till att genomföra beteendeförändringar.

Forskning visar också att regelbunden handledning i samtalsstilen Motiverande samtal, MI, behövs för att bibehålla/utveckla MI-färdigheter efter avslutad grundkurs.

 

Därför har projekt Kollegial handledning i MI startat och pågår för REKO under 2019-2020 på APC. Projektet vänder sig till alla REKO i Region Stockholm, idag drygt 60 personer, som gått en grundkurs i MI. 

 

Vilket syfte har projektet ?

Syftet med projektet är att stärka tilltron till den egna förmågan att genomföra MI- samtal med patienter sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa.

 

Vad består den kollegiala handledningen i MI för REKO av ?

Den kollegiala regelbundna handledningen i MI  består av fyra fysiska träffar a 2-3 timmar per år och leds av projektledaren.  Det ”kollegiala” består i att det enbart är REKO som deltar vilket visat sig vara uppskattat då REKO-funktionen är nystartad och under utveckling och då arbetsuppgifterna är specifika.

 

Deltagarna övar via rollspel och realplay på olika MI-samtalsfärdigheter.

Deltagarna uppmuntras att ta med inspelade patientsamtal, alltid med patientens skriftliga samtycke, som lyssnas på vid handledningstillfället för att få återkoppling på - i MI anda; det vill säga, präglat av välvilja och acceptans. I ett tillåtande klimat kan frågor som ” hur hade jag kunnat göra annorlunda, bättre ?” eller ” vad och hur hade jag kunnat säga för att hjälpa patienten att öka sin motivation ?” dyka upp och diskuteras.

 

I tidigare projekt har återkopplingen beskrivits som ”stärkande och inspirerande” även om det också ”kan vara svårt och skrämmande att dela samtal med andra” deltagare. Därför är det viktigt att gruppklimatet upplevs som tryggt, tillåtande och stödjande vilket betonas då återkopplingen ges i MI-anda det vill säga med välvilja och acceptans.

 

Slutligen, uppmuntras deltagarna att skicka in sina inspelade samtal till kodningslaboratorium för objektiv bedömning vilket kan upplevas som ett stort steg att ta. Deltagaren kan därför förbereda sig och uppmuntras kollegialt under handledningens gång och själv välja om hen vill skicka in samtal för bedömning.

 

Vad har vi genomfört under 2019 ?

Ett tjugotal personer har, under 2019, deltagit i fem olika grupper vid totalt 13 handledningstillfällen. Dessa grupper fortsätter under handledningen under 2020 för att därefter utvärderas. Inspelade samtal har skickats in för kodning till kodningslaboratorium som har gett objektiv skriftlig återkoppling.

 

Hur kommer projektet utvärderas?

Utvärdering av projektet kommer att ske med hjälp av enkäter, före och efter handledningsperioden, om tilltron till den egna förmågan att genomföra MI samtal med patienter med psykisk ohälsa. Det kommer även att ske fokusgruppsintervjuer för att ta reda på deltagarnas upplevelser av att delta i  den kollegiala handledningen  i MI.

 

Vad hoppas vi på kommer att ske under 2020 ?

Vi hoppas att fler deltagare inspireras till att skicka in samtal under 2020 till kodningslaboratorium. MI-färdigheter kan mätas och kodningsresultatet är beskrivet  ”som att få ett kvitto på hur mycket MI  det finns i ett samtal”. Detta är ett unikt tillfälle att kostnadsfritt kvalitetssäkra sin samtalsstil !

 

Vilket mål har då projektet slutligen ?

Målet är att REKO ska kunna erbjuda patienter med psykisk ohälsa kvalitetssäkrade MI-samtal.  

Vill du veta mer om ovan beskrivet projekt ? Se tidigare blogginlägg från 2019 eller kontakta mig på anne.claesson@sll.se

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar