Blogginlägg 2020-01: Om projekt Kollegial
handledning i MI för rehab-koordinatorer
Varför
detta projekt ?
Den psykiska ohälsan ökar i samhället
och enligt Försäkringskassan står psykisk ohälsa för ca hälften av alla
sjukskrivningar i Sverige. Psykisk ohälsa medför stort mänskligt lidande och
stora kostnader för samhället enligt SKR och därför finns den relativt nya och
viktiga funktionen rehab-koordinator (REKO) i vården med syfte att, så tidigt
som möjligt i sjukskrivningen, koordinera insatser för att patienten ska kunna
återgå i arbete/sysselsättning. Funktionen är utvärderad 2018 av HSf.
Samtalet är REKO:s främsta verktyg. För
att underlätta för patienten
att förändra sina levnadsvanor tex öka fysisk aktivitet för att uppnå förbättrad
psykisk hälsa för att kunna återgå i arbete kan Motiverande samtal, MI,
användas.
MI är en evidensbaserad, personcentrerad samtalsstil som REKO bör kunna.
Varför det? Studier visar att följsamheten kan öka och
motståndet minska då ”MI-utövaren” strävar efter att ge patienten möjlighet att
formulera och förankra sina egna skäl
till att genomföra beteendeförändringar.
Forskning visar också att regelbunden
handledning i samtalsstilen Motiverande samtal, MI, behövs för att bibehålla/utveckla
MI-färdigheter efter avslutad grundkurs.
Därför har projekt Kollegial
handledning i MI startat och pågår för REKO under 2019-2020 på APC. Projektet
vänder sig till alla REKO i Region Stockholm, idag drygt 60 personer, som gått en
grundkurs i MI.
Vilket
syfte har projektet ?
Syftet med projektet är att stärka
tilltron till den egna förmågan att genomföra MI- samtal med patienter sjukskrivna
på grund av psykisk ohälsa.
Vad
består den kollegiala handledningen i MI för REKO av ?
Den kollegiala regelbundna
handledningen i MI består av fyra
fysiska träffar a 2-3 timmar per år och leds av projektledaren. Det ”kollegiala” består i att det enbart är
REKO som deltar vilket visat sig vara uppskattat då REKO-funktionen är
nystartad och under utveckling och då arbetsuppgifterna är specifika.
Deltagarna övar via rollspel
och realplay på olika MI-samtalsfärdigheter.
Deltagarna uppmuntras att ta
med inspelade patientsamtal, alltid med patientens skriftliga samtycke, som
lyssnas på vid handledningstillfället för att få återkoppling på - i MI anda;
det vill säga, präglat av välvilja och acceptans. I ett tillåtande klimat kan
frågor som ” hur hade jag kunnat göra annorlunda, bättre ?” eller ” vad och hur
hade jag kunnat säga för att hjälpa patienten att öka sin motivation ?” dyka
upp och diskuteras.
I tidigare projekt har
återkopplingen beskrivits som ”stärkande och inspirerande” även om det också ”kan
vara svårt och skrämmande att dela samtal med andra” deltagare. Därför är det
viktigt att gruppklimatet upplevs som tryggt, tillåtande och stödjande vilket
betonas då återkopplingen ges i MI-anda det vill säga med välvilja och
acceptans.
Slutligen, uppmuntras
deltagarna att skicka in sina inspelade samtal till kodningslaboratorium för
objektiv bedömning vilket kan upplevas som ett stort steg att ta. Deltagaren
kan därför förbereda sig och uppmuntras kollegialt under handledningens gång
och själv välja om hen vill skicka in samtal för bedömning.
Vad
har vi genomfört under 2019 ?
Ett tjugotal personer har, under 2019,
deltagit i fem olika grupper vid totalt 13 handledningstillfällen. Dessa
grupper fortsätter under handledningen under 2020 för att därefter utvärderas.
Inspelade samtal har skickats in för kodning till kodningslaboratorium som har
gett objektiv skriftlig återkoppling.
Hur
kommer projektet utvärderas?
Utvärdering av projektet kommer att
ske med hjälp av enkäter, före och
efter handledningsperioden, om tilltron till den egna förmågan att genomföra MI
samtal med patienter med psykisk ohälsa. Det kommer även att ske fokusgruppsintervjuer för att ta reda på
deltagarnas upplevelser av att delta i den kollegiala handledningen i MI.
Vad
hoppas vi på kommer att ske under 2020 ?
Vi hoppas att fler deltagare
inspireras till att skicka in samtal under 2020 till kodningslaboratorium.
MI-färdigheter kan mätas och kodningsresultatet är beskrivet ”som att få ett kvitto på hur mycket MI det finns i ett samtal”. Detta är ett unikt tillfälle att kostnadsfritt kvalitetssäkra sin samtalsstil !
Vilket
mål har då projektet slutligen ?
Målet
är att REKO ska
kunna erbjuda patienter med psykisk ohälsa kvalitetssäkrade MI-samtal.
Vill du veta mer om ovan beskrivet projekt ? Se
tidigare blogginlägg från 2019 eller kontakta mig på anne.claesson@sll.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar